fbpx

Om Gi Barna Håp

Vi er en veldedige organisasjonen som vil bli målt på hvor mye vi oppnår, og hvor mange barn vi kan hjelpe. 

Vi er opptatt av hvor mange barn vi får ut av fattigdom, heller enn hvor mye markedsføring koster. 

Derfor er penger kastet ut av vinduet ingen handling for oss, vi er heller villig til å bruke penger hvis det skaper bedre resultater!

De 3 store grunnene som gjør Gi Barna Håp annerledes enn andre veldedige organisasjoner

01

Kakeprinsippet

Vi mener at det viktigste med en veldedig organisasjon er å løse alvorlige verdensproblemer, og det krever penger. I Gi Barna Håp er vi derfor opptatt av å samle inn mest mulig. Samle inn penger koster også, men vi er mer opptatt av få en del av en veldig stor kake, i stedet for en liten kakebit. Gi Barna Håp bruker penger for å samle inn enda mer penger til formålet.

02

Sikt på månen så treffer du stjernene

I Gi Barna Håp mener vi at den største konkurrenten til store forbedringer i fattigdomsbildet, er alt det andre vi mennesker bruker penger på. Jeffrey Sachs, en av de ledende ekspertene på området, har skrevet at det vil koste kun 175 milliarder dollar i 20 år. Det er kun 1 % av den samlede inntekten til de rikeste landene i verden. Med andre ord finnes pengene der ute, og Gi Barna Håp vil finne dem.

03

Bedriftsperspektiv

Med de to førstnevnte grunnene i bakhodet, får vi i Gi Barna Håp et mer "bedriftsmessig perspektiv". Dette betyr at vi kan "konkurrere" om pengene på likere vilkår. Der andre bedrifter kan markedsføre, reklamere etc., så er tradisjonelle veldedige organisasjoner mer hemmet. "Så og så mye av pengene skal gå direkte til formålet". Det skaper enkle vilkår for bedrifter i "kampen om pengene".

Møt vårt team


Eva Birgitte

Daglig leder


Eva er en positiv og initiativrik person. Hun har jobbet med markedsføring og kundeservice hele sitt liv. Med sitt nordnorske engasjement er hun en fantastisk ressurs for Gi Barna Håp. Eva bidrar mest med markedsføring og kundeservice, og har stort engasjement for å hjelpe andre.

Bjørn-Erik

Teknisk sjef


Bjørn-Erik er en energisk og ekstremt positiv person. Han har alltid jobbet med salg og kundeservice . Fra tidlig alder har han vært teknologiinteressert og styrer det tekniske i Gi Barna Håp. I sin iver etter å fjerne urettferdigheter og forskjeller i verden, bidrar han til å oppfylle Gi Barna Håp sin visjon.

Her er noe av det vi har gjort tidligere

Utleie av eiendom

Gjennom mange år har Bjørn-Erik bygd opp en utleieportefølje som i stor grad forsørger seg selv. Bjørn-Erik har hele sitt liv vært opptatt av hvordan forskjellige bedrifter fungerer og hvordan bedrifter tjener penger. Da han kom inn i eiendomsmarkedet skjønte han fort at det var mulig å lage en god "bedrift" av utleievirksomheten.

Nettverksmarkedsføring

I nettverksselskapet Tupperware var Eva en av de mest suksessrike distributørene i landet. Med sine enorme kvaliteter, arbeidsmoral og nettverksbygging, skuffet Eva ut pallevis med de anerkjente plastproduktene. Gjennom hele sin arbeidsaktive karriere har Eva jobbet med mennesker og utvikling. Der næringsutvikling, bedriftsutvikling og menneskelig utvikling er hovedområdene i hennes erfaringsbase:)

Finansbransjen

Gjennom 10 år i finansbransjen har Bjørn-Erik lært mye om lønnsomhetsprinsipper. Han har utviklet en evne til å tenke analytisk ,samtidig som han har opprettet en forståelse for hvordan store konserner tenker. Banker, markedsføringspartnere, og mange andre partnere gir en god opplæring i hvordan en bør tenke lønnsomhet.

Norges beste annonsekonsulent?

Mange husker kanskje tiden da det fortsatt fantes papiraviser. Den gangen var det annonser i avisene. Da kjøpte firmaer plass i avisene for å markedsføre seg og for å selge flere produkter/tjenester. Eva jobbet som markedskonsulent i flere aviser fra nord til sør. I disse jobbene fikk Eva svært god innsikt i både store og små bedrifters driftsmåter, og ikke minst en menneskekunnskap som er uvurderlig.

Skrytepave?

Vi skriver ikke om dette for å lage en skryteliste over alt vi har oppnådd i livet. Snarere tvert i mot! Vi synes det er viktig at du som følger oss får en opplevelse av den erfaringen vi sitter med både innen utvikling, bedriftskonsepter og menneskekunnskap. Erfaringene har gitt oss de perspektiver vi har, og vi tror dette er noe av det mest vesentlige for å oppnå resultatene vi ønsker for veldedige organisasjoner!

Dette er noen av våre største saker

Barneekteskap Gi Barna Håp

Barneekteskap
Hvert år blir 12 millioner jenter under 18 år giftet bort. Dette er en av de største hindringene for å komme ut av fattigdom.

FNs Barnekonvensjon

Barnekonvensjonen er FNs egne ov om hvilke rettigheter barn har. Alle verdens land med unntak av USA har sluttet seg til konvensjonen.

FNs Bærekraftsmål

Bærekraftsmålene er verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene.

Gi Barna Håp er en humanitær organisasjon som

vil utrydde sult for barn i verdens fattigste land

Hvordan det tenkes rundt veldedighet er helt feil

Du har kanskje hørt det?

Hvor mye av de innsamlede pengene går til administrasjon? Hvor mye tjener generalsekretæren? Kommer pengene egentlig fram? Hvor mye bruker organisasjonen til markedsføring?

Er dette spørsmålene vi burde stille til veldedige organisasjoner? Kanskje finnes det bedre spørsmål?


Hvorfor er det nesten ingen som har fremgang med å løse de store sosiale problemene?

- Dan Pallota

Vi ønsker å tenke annerledes!

Dan Pallotta holdt en TED-talk med en intensjon om å endre de kritiske holdningene vi har til veldedige organisasjoner. Vi belønner veldedige organisasjoner etter hvor lite penger de bruker, i stedet for hvor å belønne dem etter hvor mye organisasjonen oppnår. 


"Tjen 50 mill. på å lage voldelige videospill, men hvis du ønsker å tjene 0,5 mill. på å redde verden så blir du sett på som en parasitt"

Dan Pallota

De 5 faktorene som gir næringslivet fordeler over veldedige organisasjoner

Markedsføring

Samfunnet vil helst ikke at donasjoner skal brukes til dette, mens bedrifter kan markedsføre til det "ikke er lønnsomt lenger"

Lønn og insentivordninger

Bedrifter kan betale store summer til ansatte, men i veldedige organisasjoner vil folk at lønnsnivå holdes lavt.

Innovasjon

Bedrifter kan prøve og feile i prosjektene sine, hvis organisasjoner gjør det samme blir det stilt kritiske spørsmål ved de involverte.

Tid og tålmodighet

Bedrifter har forståelse når prosjekter tar tid. Amazon tjente ikke penger før det gikk 6 år.

I veldedigheten krever man at de pengene som brukes skaper umiddelbare resultater. 

Fortjeneste

Veldedige organisasjoner skal ikke betale ut  fortjeneste og kan ikke låne penger. Dette forsinker vekst og hindrer utvikling.

La oss endre hvordan vi tenker rundet veldedighet

Skal vi utnytte potensialet?

Hvis vi kombinerer fordelene til bedrifter, med fordelene til veldedige organisasjoner... Hva kan vi oppnå da? I Gi Barna Håp tror vi på at vi kan utrydde sult. Enkelt som bare det...

Et ekstra ansvar for de rikeste landene i verden


Hva må til?

De lærde strides om hvor mye penger som må til for å utrydde sult i hele verden. En av de største ekspertene på området, Jeffrey Sachs, har estimert at det koster $175 mill.. Det er kun 4 ganger så mye som USA bruker på sitt forsvar pr år. Tar vi utgangspunkt i hva dette tallet betyr så tilsvarer det kun noen få prosent av verdens rikeste lands inntekter.

La oss gjøre det!

Vi klarer ikke annet enn å bli inspirert til å oppnå målene. Det virker innenfor rekkevidde å få til disse tallene. Vi må bare tørre å drømme store drømmer, og legge igjen de tradisjonelle begrensende tankene i den veldedige verden. Blir du med?

En veldedig organisasjon starter fra bunnen av

Vi vil forandre verden, og ønsker deg med på laget

Vi har troen på å sette opp rammeverket for en veldedig organisasjon med et bedriftsperspektiv. Nå trenger vi bare deg med på laget. 

Vårt første mål er å sørge for at 1000 barn har en mett mage hver eneste måned. Vil du være med?

Bli med å kjempe for barns rettigheter!

Få tilgang på eksklusivt materiale, og få beskjed når Gi Barna Håp gjør store ting :)

Bli med og kjempe for barns rettigheter, sammen med 12.000+ andre kan vi gjøre en forskjell!

>